Każdy kierowca doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że kondycja naszego pojazdu w dużej mierze zależy od tego, jak często wymieniamy wszystkie płyny eksploatacyjne. Jednak pomimo wszelkich starań, wielu kierowców zapomina o prawidłowym uzupełnianiu oleju przekładniowego, odpowiedzialnego za prawidłowe działanie skrzyni biegów. Zaniedbanie tego elementu może grozić poważnymi uszkodzeniami skrzyni biegów, co z pewnością wiąże się z dużymi kosztami naprawy. Jak wybrać olej do skrzyni manualnej i automatycznej i jak często dbać o wymianę oleju?
Jaki olej do skrzyni manualnej?
Zacznijmy od skrzyni manualnej, czyli wciąż najpopularniejszej skrzyni biegów znajdujących się na wyposażeniu większości pojazdów poruszających się po polskich drogach. Nic nie wskazuje na to, by manualne skrzynie biegów miałyby być w najbliższym czasie wypchnięte przez ich automatyczne odpowiedniki. Dlaczego? Ze względu na ich dużą żywotność i wytrzymałość. Jednak nawet ta cecha nie zwalnia nas z obowiązku regularnego wymieniania oleju przekładniowego. To właśnie olej przekładniowy powinien być uzupełniany w naszej skrzyni biegów w częstotliwości uzależnionej od poziomu eksploatacji naszego samochodu. O tym jednak nieco później.
Jak wybrać prawidłowy olej przekładniowy do naszej manualnej skrzyni biegów? Producenci najczęściej oznaczają swoje produkty, uwzględniając poziom lepkości oleju. Najczęściej spotkamy oleje GL-4 oraz GL-5, które są rekomendowane przez większość producentów samochodów. To jednak, jaka klasa lepkości jest najlepsza dla naszego modelu samochodu, możemy wyczytać z instrukcji samochodu lub książki serwisowej. Oprócz klasy lepkości, oleje przekładniowe różnią się także składem. Najpopularniejsze warianty to oleje syntetyczne i oleje mineralne. Mineralne oleje ekologiczne, które w większości stworzone są z naturalnych składników, zapewniają odpowiednie właściwości smarowania o także chronią przed nadmiernym powstawaniem rdzy. Alternatywą są oleje syntetyczne, a zatem takie, które są dodatkowo wzbogacane o składniki zapewniające znacznie lepszą odporność na zmiany temperatur.
Jaki olej do skrzyni automatycznej?
Oleje automatyczne różnią się w zależności od modelu samochodu, a także rodzaju automatycznej skrzyni zainstalowanej w pojeździe. Przede wszystkim powinniśmy skupić się na tym, by znaleźć informacje o rekomendowanym przez producenta oleju. Następnie warto rozróżnić dwa rodzaje olejów – przeznaczonych do hydrokinetycznych skrzyni biegów, będących częściej obecnymi w samochodach, oraz dwusprzęgłowy skrzyniami biegów, które poziomem skomplikowania znacznie odstają od innych wariantów.
Jak często zmieniać olej przekładniowy?
Jak często zmieniać olej przekładniowy w samochodzie? W przypadku skrzyni manualnych optymalny okres to przekroczenie 100 tysięcy kilometrów przebiegu. W wielu modelach jednak uzupełnienie płynu może być konieczne nawet po przebyciu 50 tysięcy kilometrów. W przypadku samochodów wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów wymianę oleju rekomenduje się po przejechaniu 70 tysięcy kilometrów, jednak po pierwszej zmianie poziom oleju należy kontrolować już po przejechaniu kolejnych 40 tysięcy kilometrów.