Podzespoły układu wydechowego takie jak filtry cząstek stałych (DPF, GPF, FAP) oraz katalizatory ulegają z czasem wyeksploatowaniu. Dopóki wkład jest cały istnieją doskonałe sposoby, które przywracają kolejne życie tym podzespołom. Sprawdzone metody regeneracji takie jak czyszczenie, płukanie FCM to doskonała technologia pozwalająca na dalszą eksploatację.
Wymiana czy regeneracja katalizatora?
Większość z nas decyduje się na naprawę swoich pojazdów dopiero wtedy, gdy dojdzie do ich uszkodzenia. To ogromny błąd, ponieważ wystarczy zadbać o wcześniejszą wymianę części eksploatacyjnych, by uniknąć nagłej i przy okazji kosztownej usterki. Kiedy w takim razie warto wziąć pod uwagę wymianę katalizatora i komu to zlecić? Tego dowiesz się z poniższego tekstu, więc zajrzyj do niego koniecznie!
Co to jest katalizator?
Zanim przejdziemy do sedna sprawy, to warto ustalić, o czym właściwie mowa. Czym jest katalizator? To tak naprawdę jeden z ważniejszych elementów układu wydechowego pojazdów spalinowych. Jak sama nazwa wskazuje pełni on rolę katalizującą, a dokładniej mówiąc, odpowiada za zmniejszanie ilości szkodliwych substancji emitowanych do atmosfery przez pojazdy spalinowe.
W związku z coraz bardziej restrykcyjnymi normami obecność takiego katalizatora jest koniecznością.
Można nawet zauważyć, że każdy współczesny samochód, który posiada silnik spalinowy, ma zamontowany katalizator i jego zadaniem jest, aby wpasować się w normy emisji spalin. Jeśli tego nie zrobi, to niestety pojazd nie zostanie dopuszczony do ruchu.
Katalizator – kiedy wymiana a kiedy regeneracja katalizatora to dobry pomysł?
W porę wymieniony katalizator sprawi, że będziemy w stanie uniknąć poważnej usterki swojego pojazdu, a przy okazji ograniczymy koszty związane z naprawą. Kiedy w takim razie powinniśmy zdecydować się na jego wymianę? Istnieje kilka sygnałów, które mogą świadczyć o tym, że najwyższa pora na podjęcie stosownych kroków. O czym dokładnie mowa? Na pewno o wyświetlaniu się kontrolki „check engine”, która ma kształt zarysu silnika i może zapalić się w kolorze pomarańczowym lub czerwonym. Odpowiedni błąd na komputerze to brak przepływu spalin. Problem ten docelowo gdyby ktoś próbował jeździć może doprowadzić do innych usterek, jednak w pierwszej fazie to doskonały sygnał do działania.
Kolor pomarańczowy oznacza usterkę, a kolor czerwony unieruchomienie pojazdu. Jeśli nie chcemy narazić się na uszkodzenie innych podzespołów i przy okazji na większe koszty, to już po zapaleniu się kontrolki na pomarańczowo należy jak najszybciej pomyśleć o wizycie w serwisie.
Uszkodzony fizycznie lub zapchany katalizator może również objawiać się spadkiem mocy samochodu. Jeśli katalizator jest niedrożny, to dochodzi do obniżenia mocy pojazdu oraz silnika, a to sprawia, że nasz pojazd nie będzie w stanie pracować na pełnych obrotach. Zmianę pracy silnika da się łatwo odczuć, więc nie należy tego bagatelizować.
Wymiana katalizatora na nowy, używany – wtedy jeżeli wkład ceramiczny jest pęknięty, fizycznie uszkodzony, przy używanej części możliwe jest, że będzie niedrożna, wtedy dodatkowo opisana poniżej regeneracja:
Regeneracja katalizatora (czyszczenie, płukanie) – jeżeli wkład jest cały i uległ tylko zapchaniu
Wymiana katalizatora lub regeneracja – komu to zlecić?
Jeśli chcemy, by wymiana katalizatora przebiegła sprawnie i skończyła się tym, że nasz pojazd nadal będzie działał bez zarzutu, to wybór powinien paść na najlepszy warsztat. Za taki możemy uznać ten, który z sukcesami działa na rynku, zapewnia fachowe wsparcie serwisantów oraz może poszczycić się nowoczesnym parkiem maszyn. Dlatego właśnie do takiego należy się zgłosić.
Sama jednak wymiana to przypadek słuszny dla uszkodzonego wkładu. Pojawia się drugie pytanie – gdzie dobra i tania regeneracja katalizatora do samochodu, autobusu czy ciężarówki? Samochody ciężarowe, autobusy to także nowe normy EURO6 i AdBlue. Co to oznacza? Że w układzie takim pracuje katalizator SCR. Istnieje także możliwa jego regeneracja. Dla technologii FCM to nie problem. Wśród firm z Polski firma TURBO-Elmar s.c. z miasta Mielec stosuje ten proces z powodzeniem. To duża oszczędność przede wszystkim pieniędzy dla klienta.
Miasto Mielec to polskie zagłębie regeneracji
Dlatego też poza filtrami DPF FAP czy GPF możliwa jest regeneracja SCR a to już naprawdę świetna wiadomość dla użytkowników. Każdy bowiem wie jaka jest cena jednostki do ciężarówki czy autobusu.
Chcesz wiedzieć więcej? Przyjedź, lub poczytaj na temat firmy TURBO-Elmar z Mielca, na pewno uzyskasz odpowiedzi na swoje pytania – ile kosztuje regeneracja katalizatora i jak długo trwa.
Turbo-Elmar s.c. | Regeneracja DPF FAP GPF SCR i katalizatorów
ul. Polna 3, 39-300 Mielec woj. Podkarpackie | Telefon +48 609 141 806
W Mielcu regeneruje się różnego rodzaju podzespoły, to kolebka regeneracji. Dlatego m.in istnieje tutaj w wielu firmach możliwa regeneracja maglownic, głowic, sprężarek, siłowników, zacisków hamulcowych czy też regeneracja turbosprężarek do samochodów osobowych i nie tylko.