Samochód to skomplikowany mechanizm. Składa się z wielu części, podzespołów i układów. Jednym z najważniejszych dla poprawnego działania auta jest układ kierowniczy. Koło pasowe jest natomiast elementem, bez którego funkcjonowanie tego systemu nie byłoby możliwe. Za co dokładnie odpowiadają koła pasowe w naszych pojazdach?
Koła pasowe – budowa i rodzaje
Koła pasowe wału to części, których zadaniem jest napędzanie alternatorów w samochodach. Posiadają one wielorowkowe paski, co umożliwia wsparcie układu kierowniczego, a także klimatyzacyjnego. Koło pasowe zbudowane jest we wszystkich pojazdach podobnie. Charakteryzuje się dwoma okrągłymi fragmentami połączonymi gumą o właściwościach tłumiących i sprężynujących. Jak łatwo się domyślić, guma w kołach pasowych pełni rolę wygłuszającą wobec drgań, które pojawiają się podczas jazdy samochodem.
Współczesna mechanika wyróżnia dwa typy kół pasowych. Pierwszy z nich – otwarty, znajdziemy w wyposażeniu aut o silnikach benzynowych, drugi zaś – zamknięty, w samochodach z silnikami typu Diesel. Nowoczesne koła pasowe wyposażone są również bardzo często w dodatkowy tłumik drgań TVD, dzięki czemu możemy cieszyć się większym komfortem i bezpieczeństwem podczas jazdy.
Koła pasowe – stan techniczny i wymiana
Uszkodzenie koła pasowego wału jest stosunkowo łatwe do samodzielnego wykrycia. Często problem objawia się głośnym działaniem paska wielorowkowego. Jest to spowodowane zsuwaniem się tego elementu. Czasem możemy spotkać się także ze zwiększonym poziomem drgań odczuwalnym podczas jazdy samochodem.
Niesprawne koła pasowe wymagają niezwłocznej wymiany. Jednak nawet jeśli ten element nie daje o sobie znać, warto kontrolować jego kondycję podczas regularnego przeglądu technicznego. Użyteczność koła pasowego wału powinniśmy sprawdzać średnio co 50 – 60 tyś. przejechanych kilometrów. Kontrola powinna nastąpić również, jeśli wymieniamy pasek rowkowy.