Niektóre czynniki mogą być przyczyną awarii turbosprężarki i często konieczne jest dokładne badanie i diagnostyka. Istnieje kilka typowych problemów, które mogą przyczynić się do uszkodzenia turbosprężarki i ostatecznie do awarii.
Małe cząsteczki lub przedmioty, takie jak kamyki lub brud, mogą dostać się do turbosprężarki przez wlot turbiny lub sprężarki, zwłaszcza jeśli filtr powietrza nie zatrzymuje zanieczyszczeń podczas jazdy samochodem.
W takim przypadku nagromadzenie się zanieczyszczeń może spowodować ścieranie koła sprężarki lub uszkodzenie łopatek turbiny, zmniejszając wydajność turbosprężarki. Pęknięcia lub wadliwe uszczelnienia między silnikiem a sprężarką oznaczają, że turbosprężarka musi włożyć znacznie więcej wysiłku w budowanie ciśnienia i wtłaczanie powietrza do silnika.
W rezultacie turbosprężarka nie może zapewnić zwykłego poziomu doładowania, co utrudnia jej zdolność do zwiększania prędkości i osiągów samochodu.
Podczas gdy czysty olej zapewnia turbosprężarce świeże zapasy smaru, olej zawierający wiele zanieczyszczeń może doprowadzić do uszkodzenia komponentów. Nawet przy odpowiedniej konserwacji i odwiedzaniu warsztatów oferujących serwis turbosprężarek, część ta z czasem zużywa się. Żywotność turbo zależy od nawyków prowadzenia samochodu właściciela, jakości części turbodoładowania oraz marki i modelu pojazdu. Typowa turbosprężarka ma żywotność około 120 000 kilometrów. Właściciele samochodów mogą jednak sprawdzić informacje producenta, aby sprawdzić, jak długo może działać turbodoładowanie, zanim ulegnie awarii. Często zdarza się, że gdy zawodzi turbosprężarka, puszczają uszczelki olejowe na wale wirnika. Skutkuje to zasysaniem oleju silnikowego do kanału wlotowego, a silnik zużywa własny olej. Ponieważ jest to niezamierzony dopływ paliwa, silnik przegrzewa się, obracając się przy maksymalnych obrotach, aż do wyczerpania się dopływu oleju, w którym to momencie silnik się zatka i z pewnością ulegnie nieodwracalnemu uszkodzeniu.