Półosie napędowe – działanie i najczęstsze usterki

Tak naprawdę bez półosi napędowych ruch pojazdu byłby niemożliwy, dlatego stanowi ważny element w samochodzie. Półoś odpowiada za przeniesienie momentu obrotowego z dyferencjału na koła pojazdu. Zanim jednak odpowiednio zinterpretujemy pojawiające się objawy i usterki, należy dokładnie poznać budowę oraz działanie półosi napędowych. W jaki sposób działa ten element i z jakimi awariami możemy się spotkać?

Jakie zadanie musi spełnić półoś napędowa?

Jednym z najtrudniejszych zadań, z jakimi muszą zmierzyć się półosie z napędem na wszystkie cztery koła lub jedynie na przód, jest przeniesienie napędu i sił generowanych przez układ kierowniczy. Moment obrotowy musi być przede wszystkim cały czas taki sam. Dlatego głównym zadaniem półosi jest przekazywanie siły napędowej z mechanizmu różnicowego do kół.

Praca zawieszenia w samochodzie i wpływ układu kierowniczego powoduje, że różnica między piastą a dyferencjałem ulega ciągłym zmianom – zrównoważenie tych zmian należy właśnie do półosi i przegubów.

Jak zbudowana jest półoś napędowa?

Bardzo często popełnia się błąd, nazywając półoś przegubem, co nie jest poprawną nazwą. Półoś napędowa zbudowana jest ze sztywnego wałka zakończonego z dwóch stron przegubami z gumowymi osłonami, czyli manszetami. W pojazdach z napędem na przód znajduje się przegub wewnętrzny od strony skrzyni biegów, a z kolei przy piaście koła – przegub zewnętrzny.

W takim ułożeniu półoś poddawana jest skrętom, przegub wewnętrzny ma przesuwne połączenie, umożliwiające ruch przy małym kącie załamania, a przy piaście przegub zewnętrzny pozwala na swobodny skręt kół.

Co szkodzi działaniu półosi napędowej?

Przede wszystkim występuje wiele przyczyn, które mogą szkodzić działaniu półosi napędowej w pojeździe. Mowa szczególnie o ruszaniu na skręconych kołach (zwłaszcza gwałtownie), źle rozmieszczonym ładunku, zbyt dużym obciążeniu pojazdu, przyspieszaniu w niekontrolowany sposób czy nawet różne zanieczyszczenia (w tym fizyczne oraz chemiczne), które mogą przedostać się do gumowych osłon półosi.

Najczęstsze usterki półosi napędowych

Podczas jazdy możemy wyczuć pierwsze oznaki usterek związanych z półosią napędową. Należą do nich charakterystyczne wibracje podczas przyspieszania oraz drgania pojazdu w trakcie ruszania. Następnie często można dostrzec również „grzechotanie” w momencie pokonywania zakrętów oraz głośne odgłosy podczas ruszania na skręconych kołach.

Z kolei warto również dowiedzieć się, z jakimi usterkami możemy się spotkać przy niewłaściwej pracy półosi napędowych.

  • Zniszczenie łożysk przegubów, które narażone są na ciągłą pracę i napięcia.
  • Awarie przegubów, do czego często doprowadzają zanieczyszczenia po pęknięciu osłon.
  • Pękniecie lub rozszczelnień gumowych manszetów.
  • Wygięcie półosi – spowodowana źle ułożonym ładunkiem lub zbyt dużym obciążeniem pojazdu.

Jak naprawić usterki półosi napędowych?

Przede wszystkim zalecamy dbać o wszystkie elementy mechaniczne w samochodzie, w tym również półosie napędowe, gdzie wystarczy jedynie przestrzegać kilku zasad. Zachęcamy do regularnej kontroli gumowych osłon przegubów. Podczas przeglądów technicznych czy serwisowania pojazdu warto poprosić o kontrolę stanu technicznego całego układu napędowego. Wszelkie elementy tego układu są często pomijane w trakcie kontroli. Musimy również unikać agresywnego ruszania, jeśli zależy nam na przedłużeniu żywotności półosi.

Gdy już mamy do czynienia z usterkami półosi napędowych, wybierz https://takiewaly.pl/regeneracja-polosi-napedowych/. To kompleksowe działanie, które ma na celu poprawić żywotność układu napędowego, bez konieczności wymiany całego elementu na nowy (co często jest sporym kosztem). Regeneracja półosi napędowych jest dobrym rozwiązaniem, co pozwoli Ci zaoszczędzić sporo pieniędzy. Odnowiony elementy będzie działał jak nowy.

źródło zdjęcia: freepik.com