Każdy, kto posiada samochód, wie doskonale, że jest to jeżdżąca na kółkach skarbonka bez dna, do której regularnie należy wrzucać pieniądze, by funkcjonowała. Nie chodzi tutaj tylko i wyłącznie o uzupełnianiu paliwa, ale też o obowiązkowych i regularnych przeglądach, naprawach i serwisach. Jak powinno się dbać o auto? Co należy w nim co jakiś czas wymieniać? Jakie przeglądy są konieczne?
Z jakimi wydatkami wiąże się posiadanie samochodu?
Niestety, ale mając samochód, niezależnie od tego, czy będzie on nowy, czy używany, trzeba liczyć się z tym, że będzie on wymagał ciągłych wydatków. Zakup paliwa to oczywiście jeden z nich, choć niejedyny, który będzie nas czekał. Serwisowanie, naprawy, regularne wymiany części to pewna podstawa – dzięki temu pojazd będzie nam służył przez wiele lat, bez większych problemów. Warto o tym pamiętać i wiedzieć, jakie konkretnie działania koniecznie należy podjąć.
Wymiana oleju i filtrów
To, o czym jako pierwsze należy pamiętać, to regularna wymiana oleju oraz jego filtra. To ważne, ponieważ dzięki temu silnik będzie działał sprawnie i bez zarzutów. Co ile wymieniać olej sugeruje motoego.pl i zazwyczaj mówi się o tym, by robić to raz do roku. Oczywiście innym wskaźnikiem może być tutaj przebieg i tutaj najczęściej granicą jest każde 15 tys. przejechanych kilometrów. Oczywiście wraz z wymianą oleju, najczęściej dochodzi też do wymiany filtrów.
Wymiana filtrów powietrza i paliwa
Ważną kwestią, dzięki której silnik będzie działał sprawnie i bez dławienia się, są także sprawne filtry powietrza oraz paliwa. Ich wymiana powinna następować każdorazowo po każdych przejechanych 15 – 30 tys. km, w zależności od pojazdu i rodzaju filtra. Dzięki temu znacznie sprawniej będą wyłapywane wszystkie zanieczyszczenia w silniku oraz w kabinie.
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych
Kluczową rolę w samochodzie pełnią także klocki i tarcze hamulcowe, które zapewniają nam bezpieczeństwo i optymalną jakość hamowania. Niestety, po pewnym czasie po prostu się one zużywają, co wpływa niekorzystnie na cały układ hamulcowy i trzeba je regularnie wymieniać. I tutaj liczyć się będzie przede wszystkim przebieg samochodu. Jeżeli dużo się jeździ na długich trasach, należy o tym pamiętać po każdych 60 tys. km, przy jeździe po mieście, granica ta wynosi 30 tys. km.
Wymiana rozrządu
Rozrząd to kolejny ważny element samochodu, który w głównej mierze odpowiada za ruch w silniku i jest to cały system ruchomych elementów, który jednak po pewnym czasie ulega zużyciu. W tym przypadku ich wytrzymałość będzie uzależniona przede wszystkim od producenta i najlepiej stosować się do indywidualnych wytycznych, choć nieoficjalnie mówi się, że wymianę tych elementów powinno się wykonywać mniej więcej co 90 – 120 tys. przejechanych kilometrów.
Wymiana opon
Według polskiego prawa, wymiana opon powinna następować w momencie, gdy grubość bieżnika spadnie poniżej 1,6 mm. Oczywiście innym tematem są też pory roku – zarówno wiosną, jak i jesienią należy dokonać wymiany ogumienia odpowiednio na letnie lub zimowe.
Wymiana płynu w układzie chłodzenia
W tym przypadku, wymiana płynu chłodzenia będzie uzależniona przede wszystkim or jego rodzaju i producenta. Średnio powinno to następować co 2 lata, ale może zdarzyć się, że ten okres będzie krótszy lub dłuższy. Najlepiej zwrócić uwagę na to, co zostało napisane na opakowaniu danego produktu.
Jak często serwisować samochód?
Każdy właściciel wie o tym, że przynajmniej raz w roku, powinno się dokonać obowiązkowego przeglądu samochodu i mówi o tym nawet prawo. Mało kto jednak wie, że istotny będzie tutaj także przebieg pojazdu. Granicami, które będą świadczyć o tym, że dobrze byłoby pomyśleć o wizycie w serwisie, są tutaj przejechane 10, 15 lub 30 tys. km, ale nie rzadziej niż raz w roku.