Ustawianie zbieżności kół jest jedną z tych czynności, która wpływa nie tylko na komfort jazdy, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo. Dlatego zobacz, na czym polega geometria samochodu i kiedy konieczna jest regulacja zbieżności kół.
Na czym polega geometria samochodu, zbieżność kół?
Geometria samochodu to regulacja układu zawieszenia oraz układu kierowniczego zgodnie z ustawieniami producenta. W trakcie użytkowania pojazdu, w wyniku zużycia elementów zawieszania lub na skutek kolizji, geometria samochodu zmienia się. Dlatego w takich sytuacjach konieczna jest ponowna regulacja.
Jednym z elementów geometrii jest ustawienie zbieżności kół, czyli zmiana przedniej strony koła względem wewnętrznej osi auta. Oprócz tego poprawia się kąt pochylenia kół oraz kąt wyprzedzenia sworzni zwrotnicy.
Możliwe jest samodzielne sprawdzenie geometrii pojazdu, aczkolwiek ustawianie zbieżności kół powinno odbyć się z pomocą fachowego sprzętu, w profesjonalnym warsztacie mechanicznym. A kiedy trzeba to zrobić?
Ustawianie zbieżności kół w aucie – kiedy?
Nieprawidłowe ustawienie zbieżności kół można zauważyć podczas jazdy. Występują wtedy problemy z utrzymaniem prawidłowego toru jazdy, samochód „ściąga” na bok. Podczas zakrętów, a także manewrów na gładkiej powierzchni (np. w trakcie parkowania), opony wydają piszczący dźwięk. To znak, że najwyższa pora udać się do warsztatu na geometrię zawieszenia. Oprócz tego zaleca się regulację zbieżności:
- – po zakupie używanego samochodu;
- – po zakupie i założeniu nowego kompletu opon;
- – po uszkodzeniu podwozia;
- – po naprawie zawieszenia;
- – po kolizji/stłuczce;
- – po wjechaniu w dużą dziurę.
Znakiem, że należy sprawdzić zbieżność kół, jest również nierównomierne zużycie się bieżnika opon.
Nieprawidłowa zbieżność kół – skutki
Czemu należy regularnie serwisować samochód po tym kątem? Ponieważ prawidłowa zbieżność kół wpływa na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy, a także na zużycie paliwa.
Jak wspominaliśmy, objawem złej zbieżności jest ściąganie auta na boki. To wymaga nieustannej korekty toru jazdy, co w przypadku deszczu, a także przymrozków zwiększa ryzyko poślizgu. Szybciej zużywają się poszczególne elementy zawieszenia, obserwuje się nierównomierne zużycie bieżnika. Dodatkowo zwiększone zostaje spalanie.
Gdzie wykonać geometrię kół, ile to kosztuje?
Aby wykonać geometrię kół, należy posiadać specjalistyczny (kosztowny) sprzęt, co oznacza, że nie przeprowadzisz tego samodzielnie. Należy udać się do profesjonalnego warsztatu, który ma doświadczenie w takich usługach. Przy czym, sama geometria kół nie jest droga – to koszt ok. 100 zł.
Co istotne, ustawienie zbieżności nie zawsze będzie możliwe. Czasami konieczna będzie najpierw wymiana uszkodzonych końcówek drążków kierowniczych lub nawet opon (gdy różnice w wysokości bieżnika są zbyt duże). Geometrii nie da się również ustawić w każdym powypadkowym aucie, tutaj już wszystko zależy od tego, w jakim stanie jest układ zawieszenia.