TNGA – tak Toyota buduje swoje samochody

Toyota to koncern, który pierwszy zdecydował się na tak szeroką unifikację techniczną swoich samochodów. Począwszy od 2015 roku wszystkie modele Toyoty powstają w oparciu o jedną platformę.

TNGA to skrót od The New Global Architecture. System ten odnosi się nie tylko do architektury płyt podłogowych, ale również do całej organizacji fabryk i linii produkcyjnych. Toyota postawiła sobie za cel to, co jest również priorytetem dla konkurencyjnych koncernów: sprawić, aby proces projektowania nowych modeli był tańszy i mniej czasochłonny a proces produkcyjny bardziej efektywny.

Nowa platforma Toyoty ma modułową strukturę. Dzięki niej konstruktorzy stworzyli 4 odmiany. I tak platforma TNGA-B przeznaczona jest do modeli miejskich (segment B). Na tej bazie powstała Toyota Yaris. Platforma TNGA-C powstała z myślą o segmencie C, czyli samochodach kompaktowych. Opiera się na niej konstrukcja najnowszych generacji modeli takich jak: Toyota Prius, Toyota CH-R i Toyota Corolla. Odmiana TNGA-K jest z kolei przeznaczona dla SUV-ów i innych większych modeli, takich jak RAV4, Highlander i Camry. Z kolei platfirma TNGA-L służy do konstruowania największych modeli w ofercie Toyoty.

Co wprowadzenie nowej platformy da kierowcom siedzącym za kierownicą swoich Toyot? Jednym z głównych założeń przy projektowaniu nowej gamy płyt podłogowych jest obniżenie środka ciężkości, dzięki nisko umiejscowionemu blokowi silnika. Dzięki temu samochód lepiej “trzyma się” drogi a jego prowadzenie jest bardziej precyzyjne. Natomiast cała konstrukcja ma być sztywniejsza – w ramach TNGA zmieniono sposób obróbki blach.

Jak wyglądało to dotychczas?

Historię współczesnych płyt podłogowych Toyoty można zacząć od platformy MC, szeroko stosowanej od 1997 roku w modelach kompaktowych i średniej wielkości. Na jej bazie konstruowano samochody z napędem przednim lub na cztery koła, silnikami montowanymi poprzecznie i zawieszeniem opartym o kolumny MacPhersona z przodu i belkę skrętną lub zawieszenie wielowahaczowe z tyłu.

Na bazie tej platformy (oraz jej zmodyfikowanej wersji New MC) zaprojektowano m.in. Toyotę Avensis, Corollę, RAV4 i Toyotę Auris.

Dwa lata po platfirmie MC pojawiła się płyta NBC (New Basic Compact), dedykowana modelom kompaktowym. Toyota Yaris była pierwszym modelem, w którym ją zastosowano. Samochody skonstruowane na tej płycie mają napęd na przód lub na obie osie, zawieszenie oparte o kolumny MacPhersona z przodu i belkę skrętną z tyłu i silniki montowane poprzecznie. W 2005 roku została ona zastąpiona płytą B, która pojawiła się w Yarisie II i III generacji. Najnowszy Yaris IV generacji już wykorzystuje platformę TNGA.

Toyota stosowała także platformy N, K i IMV, na ich bazie budowano jednak modele dostępne głównie poza Polską (i często w ogóle poza Europą).