Najechałeś na krawężnik? Sprawdź geometrię swoich kół!

Kierowcy wymieniają opony z letnich na zimowe. Przygotowują samochody do bezpiecznej jazdy, jednak kiedy ostatni raz sprawdzałeś w swoim samochodzie geometrię?

Powinna być ona regulowana, kiedy zakupimy nowe opony bądź kompletnie nowy samochód. Również wtedy, gdy wjedziemy na jakąś przeszkodę. Przykładem może być krawężnik. Wymiana układu kierowniczego bądź jednego z elementów zawieszenia to także czynności, po których warto ją sprawdzić.

Objawy

Podczas ściągania opon warto się im przyjrzeć i na podstawie ich stanu ocenić geometrię. W przypadku gdy bieżnik jest widocznie zużyty na którejś stronie, to prawdopodobnie mamy z nią problem. Za pozostałe symptomy możemy uznać samoistną zmianę kierunku samochodu, podczas gdy puścimy kierownicę na prostym odcinku. Podobnym objawem jest sytuacja, w której wóz nie wraca do prostej pozycji po wyjściu z zakrętu. Wzbudzić podejrzenie powinny też zauważalne opóźnienia reakcji auta w stosunku do skrętu.

Regulacja geometrii zawieszenia to czynność, która trwa około 30 minut, a jej cena waha się od 100 zł do 200 zł. Cały proces polega na dokładnym skontrolowaniu kątów ustawienia kół oraz sprawieniu, aby zgadzały się one z zaleceniami producenta. Zaufani, doświadczeni mechanicy powinni sprawdzić każdy z parametrów osobno.

Rozbieżność i zbieżność

Nazywamy tak kąt widziany od góry bądź dołu między kołami jednej osi. Zbieżność to sytuacja, kiedy odległość pomiędzy przednimi oponami jest mniejsza niż między tylnymi. W mowie potocznej możemy usłyszeć określenie, że koła się „zjeżdżają”. Rozbieżność to zdarzenie proporcjonalnie odwrotne, gdy się „rozjeżdżają”. Takie wady mogą powodować nadmierne, nierównomierne zużywanie bieżnika. W przypadku zbieżności możemy mieć problem z podsterownością samochodu, a w przypadku rozbieżności – z nadsterownością.

Kąt pochylenia kół

Jest on zauważalny podczas spoglądania na samochód z tyłu lub przodu. Kiedy góra odchyla się od boku, to mamy do czynienia z dodatnim kątem. W przypadku gdy dolna część wychyla się na zewnątrz, będzie to kąt ujemny.

Kontrola i ustawianie zbieżności kół może nam zaoszczędzić wiele pieniędzy. Szybsze zużywanie się opon to nic dobrego, a zakup nowego kompletu wiąże się ze sporymi kosztami.